Historie | History

Tradice Automotoklubu Ledeč nad Sázavou byla založena v počátcích padesátých let. Motorističtí nadšenci ve městě, kteří byli z velké části zaměstnanci největšího místního podniku KOVOFINIŠ¨n.p., založili zájmovou organizaci Svazarmu a vyvíjeli celkem bohatou činnost. Pořádali motoristické podniky jako Orientační soutěže a jízdy, motokrosové závody a další.

Po roce 1989 se klub přeměnil v AUTOMOTOKLUB KOVOFINIŠ a v roce 1996 získal nynější označení AUTOMOTOKLUB Ledeč nad Sázavou.

Z různých druhů činností byl nejdůležitější a nejzajímavější motokros, tehdy Terénní závody motocyklů. První ročník se jel v roce 1953, který se jel jako soutěž.

V padesátých a šedesátých letech byla popularita motocyklových závodů v Československu velká, mimo jiné také díky celkovému rozvoji motorizmu a pozici československého motocyklového průmyslu. Vždyť stroje našich výrobců motocyklů JAWA a ČZ patřily mezi skutečnou evropskou a světovou špičku. Vítězili na nich nejen naši jezdci jako Čížek, Souček a další, ale i zahraniční borci.

V této situaci se parta nadšenců s organizačními schopnostmi (Antonín Charouz st, Ing. Karel Eiselt a další), kteří měli k dispozici vhodné terény za městem, včetně pověstného strmého kopce „Amerika“, pustila do organizování závodů.

Podoba motokrosových závodů v Ledči nad Sázavou se vyvíjela a měnila: jezdily se motocykly solo i sajdkáry. Rovněž trať a vybavení zázemí se vylepšovalo. Ledečský motokros stal pojmem v celém tehdejším Československu. Pravidelně se jezdily 2 závody za rok: jeden celostátní, t.zv. „federál“ a jeden krajský přebor.

Město Ledeč nad Sázavou se tak díky motokrosům stalo známým po celé republice a i ještě dnes se lidé na Moravě i jinde při vyslovení Ledeč okamžitě rozpomenou na to, že se zde jezdily motokrosy.

Z jezdců jsme zde měli možnost vidět taková esa jako byli: Falta, Halm, Stodůlka, Válek, Hamršmíd, Hřebeček, Velký, Kovář, Kuchař, Kučírek a další českoslovenští reprezentanti, kteří se umisťovali na předních místech i v mistrovství světa a Evropy.

Mezi nimi se neztratil místní matador Jaroslav Doležal, který jezdecky vyrůstal v DUKLE Olomouc a byl přeborníkem ČR v roce 1982 ve třídě do 250 ccm a v letech 1983 a 1985 ve třídě 500 ccm.

Po roce 1989 nastaly „hubenější“ doby pro motokros. Pozemky, na kterých bylo závodiště po celá léta, přešly do soukromého vlastnictví a majitelé požadovali za prodej nepřijatelné podmínky. Následkem toho jsme byli nuceni hledat náhradní prostory. Poslední motokros na původní trati, včetně obávaného i oblíbeného kopce“Amerika“ se jel v roce 2002. Vítězem byl Jiří Čepelák. V roce 2003 se nejelo nic, v roce 2004 se jel závod do vrchu a v roce 2005 t.zv. Sprint motokros na zkrácené trati.

Ukázalo se, že bude nutné závodiště upravit. Díky obětavé práci týmu zkušených a zapálených pořadatelů a zejména fandovství zkušeného předsedy AMK p. Jaroslava Doležala vznikl areál, který splňuje nejpřísnější současné požadavky na mezinárodní mistrovské závody a to jak pro motokrosové motocykly, tak i pro čtyřkolky a sidekary!

Město Ledeč nad Sázavou pomohlo a je majitelem areálu, který má využití i pro jiné sporty a akce. Kraj Vysočina poskytuje záštitu nad pořádanými motokrosy.

Brožura k výročí 60 let ledečského motokrosu